Balik sekolah

Semalam, masa tu nak balik dari sekolah. Ermm, dekat Taman Rekreasi Taman Dahlia. Tak taulah betul tak nama tempat tu. 

          Bus kita orang laju. Dekat dengan kawasan perumahan, tiba-tiba bas kita orang bergegar. Bunyi macam kaca pecah. Ingatkan terlanggar pokok, rupanya kereta! Yang peliknya, pemandu bas tak perasaan. Jadi, kita semua jerit. 
          Lepas tu, pemandu bas pun terkejut. Semua orang tengok belakang. Terjerit lagi. Ada kereta toyota wish kat belakang, bahagian depan kereta tu berkecai. Apa lagi, pemilik kereta tu keluar. 

        Dia jalan kearah bas kami. Semuanya dah takut. Beberapa minit kemudian, pemandu bas kami naik semula ke bas. Dia kata "kenalah hantar korang semua dulu.." dia patah balik pergi sekolah. Semua mengeluh.

            Dah sampai sekolah, kita orang buat tak tau. Macam tak ada apa yang terjadi. Pemandu bas kami pergi ke pejabat. Kita semua turun ambil udara. Aku, Nabilah, Raja, Linee dan Saidahtul pun turun. Kita semua terkejut. Rupanya, bahagian tepi kiri bas tercalar. Kat pintu pula remuk teruk. Tak boleh tutup. Tutup setengah je.

                       Yang peliknya, kita orang pergi patah balik ke tempat tadi.  Pemandu bas turun sekejap, pastu naik balik. hantar kita semua balik ke rumah. Muka pemandu bas kita macam gelisah je. Agaknya kena ganti rugi untuk kereta tu. Tapi, kita semua tak setuju kalau orang cakap pemandu bas kami yang bersalah. Yang salah tu pemandu kereta itu. Betul tak?
 



 

No comments:

Post a Comment